Dit ontwerp voor de Westelijke invalsweg te Leeuwarden is tot stand gekomen in samenwerking met Onix in OAK-verband. Het aquaductontwerp vormt een nieuwe verbinding tussen de stad en het omliggende open landschap, onder het Van Harinxma-kanaal. Het ontwerp is gemaakt in concurrentie met nog vier architecten in een besloten prijsvraag, uitgeschreven door de gemeente Leeuwarden.
Lees verder...
Het ontwerp is onorthodox, en daarmee onderscheidend van de in de regel functionele betonnen aquaducten. Het feit dat deze nieuwe verbinding van ‘ waterstad’ Leeuwarden met het omliggende open landschap een primaire aantakking wordt van de nieuwe ‘ Haak’ willen we hierin graag nadrukkelijk tot uitdrukking brengen. Het aquaduct wordt derhalve opgevat als verbindend element tussen het open land en de stad. De ‘ Kogge’ wordt als inspratiebron gebruikt. De Koggeschepen bevoorraden in vroegere tijden de steden via het water en is hier ingezet als metafoor voor de verbinding.
De kiel onder de Kogge is letterlijk uitgevoerd in hout, en functioneert als draagstructuuur van de betonnen bak van het aquaduct, uniek in de wereld. Voor de dimensionering hiervan hebben we in deze fase houtconstructeur Emil Luning ingeschakeld om eea theoretisch te onderbouwen ten einde dit plan uitvoerbaar te kunnen maken.
De zware liggers aan de stadszijde in het plafond van het aquaduct zijn eveneens in hout uitgevoerd, als roeiriemen van de Kogge. De bak is bekleed met ruw bezaagd hout, als romp van het ‘schip’. In de fase van de prijsvraag is er intensief contact geweest met de kunstenaar Armando, die speciaal voor deze bijzondere ontsluitingsweg van Leeuwarden een ontwerp wilde maken voor een groot tegeltableau op de wanden van het aquaduct. Bewust in afwijking van het ambitie document hebben we een iconische toegangspoort voor de stad Leeuwarden willen maken.
Opdrachtgever: Gemeente Leeuwarden Locatie: Westelijke invalsweg, Leeuwarden Realisatie: Het plan wordt niet gerealiseerd
De samenwerking in coöperatie GEAR heeft geleid tot het aan de westkant van Leeuwarden te bouwen Swettehûs. Dit wordt de nieuwe centrale voor de bediening van circa 40 bruggen in […]
The Nanjing middle school campus situated in China required an upgradation in a holistic way in-line with the changing future of the learning. The proposed design considerations are purely […]
Samen met Onix hebben we een uitnodiging ontvangen om een voetgangers- en fietsbrug te ontwerpen over de Fallkill Creek in Poughkeepsie, New York. De Fallkill Creek is een kleine zijrivier […]
Vanwege de noodzakelijke beperking in lengte van de toe- en afritten van de brug De Molekrite, is ervoor gekozen gebruik te maken van de bestaande fietstunnel. De aansluiting van de […]
Zoals het Hollandse landschap als palet van landschappelijke en stedelijke elementen naast elkaar is ontstaan, wordt de Hollandse brug gevormd door verschillende bruggen die door de tijd heen naast elkaar […]
Onderdeel van de nieuwe A7-zone is het ongelijkvloerse kruispunt. Oorspronkelijk waren hier ook twee houten bruggen bedacht. Later is dit kruispunt door OAK als ovotonde ontworpen en uitgevoerd. De ovotonde […]
In opdracht van de provincie Fryslân hebben we, in samenwerking met Onix onder de naam OAK (Onix Achterbosch Kunstwerken) in Sneek twee houten verkeersbruggen ontworpen. De bruggen verbinden twee stadsdelen […]