In opdracht van de provincie Fryslân hebben we, in samenwerking met Onix onder de naam OAK (Onix Achterbosch Kunstwerken) in Sneek twee houten verkeersbruggen ontworpen. De bruggen verbinden twee stadsdelen aan weerszijden van de A7 met elkaar. Ze zijn ontworpen als een nieuwe stadsmarkering aan de snelweg.
Lees verder...
Rijkswaterstaat, de gebruiker van de brug, sprak uit meer hout in de bouw te willen toepassen. Voor ons als ontwerpteam was het de uitdaging om op verantwoorde duurzame wijze en inspelend op de nieuwste houtinnovaties een brug te ontwerpen. Wij vonden het belangrijk de houten brug zodanig uit te werken dat deze zowel herkenbaar als nieuw voor Sneek zou zijn. De contour doet denken aan stolpboerderijen in Friesland. De constructie verwijst naar het vakmanschap dat in de oude stad volop aanwezig is. De houten spanten hebben een sterke analogie met de voor Friesland zo kenmerkende botenbouw: Sneek als dé waterstad van het Noorden. Al deze aspecten hebben geleid tot de eerste uncovered bridge van hout in de zwaarste verkeersklasse. Deze brug is niet alleen voor Nederland maar ook internationaal een primeur.
De brug is gemaakt van Accoya, een door acetylatie verkregen houtproduct van Radiata Pine, die sinds kort wordt geproduceerd in een nieuwe fabriek in Arnhem. Het acetyleren van hout is een duurzaam proces dat het hout bijna onvergankelijk maakt.
De beide houten vakwerken zijn voor de stabiliteit in het midden aan elkaar gekoppeld. Door de doorsnede van de brug voor het verkeer te optimaliseren, is de gekromde vorm ontstaan. Deze biedt samen met het driehoeks-vakwerk onverwachte perspectivische beelden op. Het bruggenhoofd aan de buitenwijk is een groen dijkelement; aan de binnenstad vormt deze een betonnen aanbrug die een vaarverbinding overbrugt.
De waarde van de houten bruggen voert verder dan de esthetiek, ruimtelijke werking en praktische functionaliteit. Het zijn ook symbolen voor de stad. Dit is in alle opzichten een experimenteel project geweest, omdat het nooit eerder is gedaan op deze schaal, in deze verkeersklasse, met deze overspanning.
Opdrachtgever: Provincie Fryslan en gemeente Sneek Locatie: Sneek
Samenwerking: OAK, Onix Achterbosch Kunstwerken Realisatie: 2006
De samenwerking in coöperatie GEAR heeft geleid tot het aan de westkant van Leeuwarden te bouwen Swettehûs. Dit wordt de nieuwe centrale voor de bediening van circa 40 bruggen in […]
The Nanjing middle school campus situated in China required an upgradation in a holistic way in-line with the changing future of the learning. The proposed design considerations are purely […]
Dit ontwerp voor de Westelijke invalsweg te Leeuwarden is tot stand gekomen in samenwerking met Onix in OAK-verband. Het aquaductontwerp vormt een nieuwe verbinding tussen de stad en het omliggende […]
Samen met Onix hebben we een uitnodiging ontvangen om een voetgangers- en fietsbrug te ontwerpen over de Fallkill Creek in Poughkeepsie, New York. De Fallkill Creek is een kleine zijrivier […]
Vanwege de noodzakelijke beperking in lengte van de toe- en afritten van de brug De Molekrite, is ervoor gekozen gebruik te maken van de bestaande fietstunnel. De aansluiting van de […]
Zoals het Hollandse landschap als palet van landschappelijke en stedelijke elementen naast elkaar is ontstaan, wordt de Hollandse brug gevormd door verschillende bruggen die door de tijd heen naast elkaar […]
Onderdeel van de nieuwe A7-zone is het ongelijkvloerse kruispunt. Oorspronkelijk waren hier ook twee houten bruggen bedacht. Later is dit kruispunt door OAK als ovotonde ontworpen en uitgevoerd. De ovotonde […]