De samenwerking in coöperatie GEAR heeft geleid tot het winnen van de architectenselectie voor de Watercampus in Leeuwarden. De rol van de leden binnen GEAR kan wisselen. Bij deze ontwerpopgave vormen Achterbosch Zantman Architecten en TWA het ontwerpteam waarbij de overige leden als klankbord fungeren.
Het uitgangspunt is een autonoom gebouw in een landschap dat samenhangt met de potmarge en zijn oevers. Het gebied is samenhangend maar divers; het verschiet van kleur waardoor herkenbare clusters ontstaan. Het terrein van de watercampus is herkenbaar door een structuur van waterlopen en rietoevers. Nat en droog lopen in elkaar over. Hierdoor wordt een sterke beeldrelatiegelegd met het Van Hall Larenstein instituut.
Lees verder...
Het gebouw wordt opgetild boven dit landschap, waardoor het landschap er onderdoor lijkt te lopen. De eerste gebouwlaag opent zich op drie prominente plekken naar de passant en bezoeker en gunst zicht op het lichte interieur. Het architectonisch beeld is het resultaat van de symbiose tussen functie en betekenis. Een beeld dat associatief en op een persoonlijke wijze verwijst naar de aard van de plek, het gebruik, de gebruiker, en het duurzame karakter van het gebouw. Het functionele aspect wordt vooral bepaald door de duurzame prestaties van de gevel: de permanente houten zonwering en daglichtsturing gaat oververhitting tegen en kaatst tegelijkertijd het gefilterde daglicht naar binnen. Daarnaast zorgt de gevel voor een hoge isolatiewaarde en speelt een belangrijke rol in de natuurlijke ventilatie van de werkvertrekken. Het onderhoudsvrije hout is hernieuwbaar, de looproosters achter de zonwering maken de gevel voor periodiek onderhoud eenvoudig bereikbaar.
Het golvend beloop van de zonweringslamellen geeft het gebouw daarnaast, door de vloeiende, continue en afgeronde vormen, onmiskenbaar een liquide karakter, waardoor het herkenbaar wordt als boegbeeld van de Watercampus. Wetsus wordt hoofdgebruiker van het gebouw waarin ook andere watertechnologie gerelateerde bedrijven worden gehuisvest. Het volume wordt deels ingevuld met laboratoria, deels met kantoren. Een atrium geeft licht en lucht in het hart van het gebouw. Dit atrium vormt de centrale ontmoetingsplek: een driedimentionaal kruispunt van zichtassen, bruggen en overlegplekken.
Er wordt gebruik gemaakt van hernieuwbare materialen, het gebouw is flexibel en demontabel, het gebouw zuivert zijn eigen drink- en afvalwater en wekt zijn eigen energie op. De duurzaamheidsambitie is groot: in de internationale BREEAM classificering dient het gebouw de score ‘excellent’ te halen.
Opdrachtgever: Gemeente Leeuwarden
Hoofdgebruiker: Wetsus
Samenwerking: GEAR
Locatie: Leeuwarden
Realisatie: 2015
Fotograaf: Rene de Wit
Woning aan de EE, Leeuwarden Opgeleverd: zomer 2017 Fotografie: Ronald Zijlstra Interieur i.s.m. Anne Makkink Gebouwd door: P.A. Wiersma Bouwmaatschappij B.V. Woning EE is het resultaat van een locatie specifiek […]
In opdracht van de Provincie Groningen heeft AchterboschZantman architecten in samenwerking met Anne Makkink de herstructurering gedaan van dit kantoor in Veendam. Verschillende afdelingen van diverse omgevingsdiensten in de provincie zijn onlangs […]
Het project Garden Valley is het eerste project in China voor AchterboschZantman architecten. Het gaat om bijna 40 paalwoningen, een zestal spahuisjes en een Spa-Clubhuis van meer dan 1500 m2 […]
Het project Garden Valley is het eerste project in China voor AchterboschZantman architecten. Het gaat om bijna 40 paalwoningen, een zestal spahuisjes en een Spa-Clubhuis van meer dan 1500 m2 […]
Aan de achterzijde van een karakteristiek herenhuis uit 1907, die vele typische kenmerken uit het begin van de twintigste eeuw met zich mee draagt, moet een nieuwe aanbouw komen. Door niet […]
Aan een belangrijke ontsluitingsweg van de binnenstad van Leeuwarden, de Oostergoweg, hebben we in opdracht van Adema/BBF in 2005 een ontwerp gemaakt voor dit bedrijfsverzamelgebouw. De bebouwing langs de Oostergoweg […]
Grand Café Restaurant De Koperen Tuin is onderdeel van de monumentale Prinsentuin die in 2004 naar oorspronkelijk ontwerp van architect Roodbaard is teruggebracht. Gebogen glooiende vormen spelen een hoofdrol in […]